Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

salam ukhuwah fillah....

moga dengan adanya blog ini,dapat kita berkongsi pengajaran yang berguna,menjadikan ia satu medan dakwah untuk kita semua,kerana ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buahnya....

Tuesday, April 12, 2011

Betapa Ayah seorang pahlawan yang harus di contohi..



Duhai sahabat…
Apakah kita selalu ingat tentang Ayah kita?
Apakah kita selalu mendo'akan Ayah kita?
Apakah kita selalu membantu Ayah kita?
Apakah kita selalu mencintai Ayah kita?

1) Ayah ingin anak-anaknya punya lebih banyak kesempatan daripada dirinya, menghadapi lebih sedikit kesulitan, tanpa bergantung pada siapapun - (tapi) selalu mengharapkan kehadirannya.

2) Ayah mungkin tidak tahu jawapan segala sesuatu, tapi ia membantu kamu mencarinya.

3) Ayah benar-benar suka membantu seseorang, tapi ia sukar meminta bantuan.

4) Ayah mungkin tidak pernah menyentuh,gosok-gosok kita ketika masih muda, tapi ia amat menyayangi kita.

5) Ayah selalu berdoa agar kita menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat, walaupun kita jarang bahkan jarang sekali mendoakannya.

6) Ayah akan memberi kita tempat duduk terbaik dengan mengangkat kita dibahunya.

7) Ayah tidak akan memanjakan kita ketika kita sakit, tapi ia tidak akan tidur semalaman. Siapa tahu kita pada saat tu amat memerlukannya.

8) Ia selalu berfikir dan bekerja keras untuk membayar yuran pembelajaran kita tiap tahun dan semester, meskipun kita tidak pernah membantunya menghitung berapa banyak kerutan di dahinya.

9) Ayah lebih bangga pada prestasi kita, daripada prestasinya sendiri.

10) Untuk masa depan anak lelakinya Ayah berpesan: "jadilah lebih kuat dan tegar daripadaku, pilihlah ibu untuk anak-anakmu kelak wanita yang lebih baik dari ibumu , berikan yang lebih baik untuk menantu dan cucu-cucuku, daripada apa yang yang telah ku beri padamu".

11) Dan Untuk masa depan anak gadisnya ayah berpesan :" jangan mengeluh kerana kau seorang wanita, jadilah selalu bidadari kecilku dan bidadari terbaik untuk ayah anak-anakmu kelak! suamimu yang lebih mampu melindungimu melebihi perlindungan Ayah, tapi jangan pernah kau gantikan posisi Ayah di hatimu".

Dan terpenting adalah... Ayah tidak pernah menghalangi kita untuk mencintai Tuhan, bahkan dia akan membentangkan seribu jalan agar kita dapat menggapai cintaNya, kerana diapun mencintai kita kerana cintaNya.

No comments:

Post a Comment